Det er tidlig morgen. Janne Sander er den første ved den lange trappe op til undervisningslokalet på HF. Det er hun altid. Og det er ikke tilfældigt. Trapper har aldrig været hendes ven. Heller ikke små forhøjninger i fortovsfliserne. Hun er iført sine flade sko, da hun ikke dur i nogen form for hæle. Hun har sin taske over skulderen, den, som hun ved, sidder godt. Og blusen som ikke kræver, at hun skal have armene over hovedet.
Hun er altid først oppe og sidst ude. Hun bliver på etagen. Hun tager ikke i kantinen, fordi så kan de andre elever se, hvor “klodset” hun går. Hun har ikke madpakke med. Eller noget at drikke. Fordi så skal hun på toilettet. Sådan er hverdagen, indtil det bliver vinter og glat, og hun må droppe ud.
Det passede hende ikke, at fysikken dengang tvang hende til at sagtne farten. Fordi Janne var en pige med fart på. Det havde hun altid været. Hun levede et heftigt ungdomsliv med fritidsarbejde, mange byture, bajere, bejlere, mange venner, mange kliker – og mange undvigemanøvre for at skjule det, hun troede, var hendes klodsethed og manglende evner. Når hun faldt, så grinte de bare sammen, men på Janne gjorde det ondt indeni. Hun skammede sig. Men hun blev ikke set på som anderledes.
“Normalitets begrebet i 80erne var bredere end i dag. Jeg blev bare betragtet som et lidt klodset barn. Hende, der blev valgt sidst i gymnastiktimerne. Jeg blev ikke kategoriseret som syg eller noget. Men det havde jo en pris, fordi jeg fik det dårligere og kunne til sidst ikke følge med i mine venners fysiske aktiviteter.”
Del din mening
Eller login med din email
baggrundsartikels
blogs
debats
fjernsyns
fotoreportages
interviews
leders
nyheds
podcasts
politiks
portraets
qas
smaas
smaa-samtalers
storys
videos
posts
Ingen resultater