Grøn Koncert er folkesjæl

Året var 1982, Tuborg søgte en ny partner med muskler, og det blev starten på et lykkeligt ægteskab mellem Tuborg og Muskelsvindfonden. I dag handler ægteskabet om meget mere end musik og øl.

Paerspektiv-billedredigering-19-aspect-ratio-1917-1263

Foto: Lasse Lagoni

100%
Af Luise Vernstrøm Rasmussen m.fl.
16. juli 2024
Læsetid 9 min.
0
Guld fra arkivet. Dette er en udvalgt artikel fra vores arkiv.

Da Dyrehavsbakken i 1982 fejrede 400-års fødselsdag, var gaven fra Tuborg det, vi i dag betegner som den første ’Grøn Koncert’. Det blev så stor en succes, at Tuborg ville fortsætte, men musklerne til at afvikle koncerterne manglede, og derfor så Tuborg sig om efter en samarbejdspartner.

Mogens-Laier-1985-2-2812-aspect-ratio-1460-1263
Paerspektiv-billedredigering-20-aspect-ratio-1460-1263
Paerspektiv-billedredigering-21-aspect-ratio-1460-1263

Musklerne kunne Muskelsvindfonden levere, og dermed var et samarbejde skabt. Muskelsvindfonden så en stor mulighed i at samle penge ind ved at skabe en kulturel begivenhed frem for at stå med hatten i hånden, og ideen var helt central i Evald Krogs tankesæt: Vi kan noget, og vi vil vise, at vi kan.

Fra en til seks koncerter

Allerede året efter i 1983 etablerede Muskelsvindfonden og Tuborg en karavane, som blev sendt på landevejene i det danske sommerland under navnet ’Tuborgs Grønne Koncerter’. Muskelsvindfonden stod for den praktiske afvikling af turnéen og fik overskuddet fra ølsalget til foreningens arbejde.

Foruden 40 hårdtarbejdende frivillige var turnéens hovedingredienser de to populære bands, Sneakers og Frede Fup, 34.560 flasker med Grøn Tuborg og 9.450 flasker sodavand. Alt og alle klappede, turnéen gav omtale og tiltrak 56.000 festglade mennesker til de seks gratis friluftskoncerter.

I øjenhøjde med mennesker med handicap

Lige siden har Tuborg og Muskelsvindfonden været sammen om at skabe en koncertrække i den gode sags tjeneste. Grøn Koncert er sat i verden med et ønske om at skabe fest, fællesskab og musikalske oplevelser – samtidig med, at der tjenes penge til Muskelsvindfonden.

”Det handler ikke kun om musikken og om at drikke flere øl eller noget så kedeligt som overskud. Det handler også om, at vi skal komme mere i øjenhøjde med mennesker med handicap,” fortæller forhenværende sponsorchef ved Tuborg, Peter Giacomello.

Krystalkuglen: Grøn bliver en endnu bedre oplevelse

Grøn Koncerts identitet blev i 2017 fornyet, og koncertkaravanen blev omdøbt til Grøn. Ifølge nuværende sponsorchef Christopher Bak Billing hænger Grøn, Tuborg og Muskelsvindfonden sammen som ærtehalm, og Grøn har stadig kæmpestor betydning for Tuborg. Grøn er ifølge ham et sammenkog, der på allerbedste vis synliggør, hvad Tuborg står for.

”Grøn rammer bredt og appellerer til hele Danmarks befolkning – det gør Tuborg også. Hver tredje øl, der bliver solgt i Danmark, er en Tuborg. Grøn Koncert er Tuborg i materialiseret form. Grøn Koncert er folkesjæl,” forklarer han.

Tager man et kig i krystalkuglen og kigger på udviklingen af Grøn i fremtiden, er Christopher ikke i tvivl om, at oplevelserne vil blive endnu bedre i fremtiden, men stadig være tro imod det, som Grøn står for, nemlig musik og fællesskaber.

”Trods den rivende udvikling i samfundet, så formår Grøn at genopfinde sig selv, tilpasse sig, men vigtigst af alt stadig forblive Grøn. Så vi også i fremtiden vil have et sted at samles omkring de gode musikalske oplevelser med en Tuborg i hånden,” lyder det fra sponsorchefen.

Sander Duun og hans mor Stine Breinholt

Bliv medlem af Muskelsvindfonden og få viden, nyheder, netværk og rådgivning. Det koster kun 200 kr. om året.

Bliv medlem
En mand uden overkrop iført kasket og mørke bukser optræder lidenskabeligt på scenen og rækker armene ud, mens han synger i en mikrofon. Baggrunden er mørkegrøn, hvilket skaber en dramatisk atmosfære for hans optræden.

Foto: Morten Rygaard

Jubilæumsbog

cover omslag jubilæumsbog 50 år

Læs Muskelsvindfondens 50-års jubilæumsbog

Se bogen her

Del din mening

Skriv et svar

Ingen resultater