Sebastian Jongwoo Friis Gråbæk har en kandidat i journalistik og arbejder som fuldmægtig i staten. Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger og pærspektiver.
Regeringen har selv sagt i deres reformudspil ’Danmark kan mere III’ fra september 2022: ”Fri, lige og gratis adgang til uddannelse er en grundsten i det danske velfærdssamfund. Uddannelse er en investering i det enkelte menneske, i samfundet og i fremtiden.”
Gratis uddannelse er en gave til de danske børn og unge.
Det ligger fundamentet til, at man som individ senere i livet kan udfolde sit fulde potentiale og forfølge sine drømme.
Det danske uddannelsessystem tilfører ikke bare viden til ungdommen, men det danner sunde og kritiske mennesker klar til at stikke af som legesyge sommerfugle på den allerførste sommerdag… ”For hva’ det er, de vil med livet, det ka’ kun de selv forstå”, som det lyder i Kim Larsens hit ‘De smukke unge mennesker’.
Hvis de da får lov at tage en uddannelse.
Alle børn har ret til udfoldelse
Jeg har for nyligt hørt om Tristan-sagen, hvor en sjællandsk privatskole afviste Tristan fra at blive optaget på skolen alene på baggrund af, at Tristan har muskelsvind.
Skolen lagde vægt på, at Tristan er kørestolsbruger.
Skolens indretning og klasseværelsernes størrelse ville efter skolebestyrelsens og skoleledelsens betragtninger derfor ikke tilgodese, at skolen optog en elev som Tristan.
Ud fra skolens svar måtte man tværtimod forstå, at det var for Tristans eget bedste – og nok også af hensyn til skolens andre elever, hvis Tristan fandt en anden løsning. Selvom Tristan og hans forældre med stor sandsynlighed og efter grundige overvejelser har valgt skolen til, når de tog afsæt i Tristans individuelle behov.
Heldigvis har Ligebehandlingsnævnet i september i år afgjort, at det var i strid med handicapdiskriminationsloven, at privatskolen afviste Tristan. Det er en vigtig afgørelse af principiel karakter.
Den fastslog, at børn og unge med et handicap også har ret til fri, lige og gratis adgang til uddannelse i Danmark.
Tristan har lige så meget ret til at udfolde sit fulde potentiale og forfølge sine drømme som alle andre børn.
Men det kræver måske, at skolerne tænker anderledes og handler med et åbent og fordomsfrit sind, når de skal optage nye elever.
Del din mening
Eller login med din email
Relateret indhold
13-årig dreng med muskelsvind blev afvist af privatskole
Når forskellighed bliver afvist – hvad er det, vi lærer vores børn?
Intet menneske er en ø
Ankestyrelsen har taget fejl: 12-årige Sander har også ret til at komme på ferie
Har vi endelig fået øjnene op for, hvordan vi som samfund bliver mere inkluderende?
Forfatter, Ditte Guldbrand: Tilgængelighedsmæssigt er Danmark et u-land
Må man sige perker, spasser eller bøsse?
Vi var ét. Jeg var hendes arme og ben, hun var hjernen og erfaringen.
“Vi lever i en verden, som ikke er skabt til os”
Jeg karakteriserer mig selv som et menneske – det tror jeg ikke, kommunen gør
Hvem ser du?
Debat: Sproget påvirker vores syn på andre mennesker
baggrundsartikels
blogs
debats
fjernsyns
fotoreportages
interviews
leders
nyheds
podcasts
politiks
portraets
qas
smaas
smaa-samtalers
storys
videos
posts
Ingen resultater