Pærfekt

Unge jagter stadig den uopnåelige krop

Jagten er stadig i gang og har været det i mange år – jagten på den perfekte krop.

UNg_illustration-AdobeStock_921756252-aspect-ratio-1917-1263

Grafik: Adobe Stock

Lyt til artiklen Læst op af Suzanne Skærbæk Pedersen & kilderne
0:00
100%
af Suzanne Skærbæk Pedersen
19. februar 2025
Læsetid 4
0

Men den krop er per definition uopnåelig. For hvad er den perfekte krop? Og hvem skulle definere den?  

Det er især influencers på de sociale medier, som har været bannerfører på den definition. Og det har haft en negativ effekt. Over halvdelen af unge i alderen 15 til 29 mener, at den ‘perfekte’ krop fylder for meget på de sociale medier og en tredjedel får lyst til at lave om på sig selv viser tal fra 2024 fra Sex & Samfund. 

En kasse, der strammer

Det samme billede ser de hos Børns Vilkår, som blandt andet står bag Børnetelefonen og HØRT.  

Det snævre kropsideal fylder i samtalen med børn og unge, og det kan betyde, at unge mistrives, fortæller ungefaglig konsulent i Børns Vilkår, Anders Koefoed. 

“Den kasse som unge skal passe ind i for at være rigtig strammer så meget, at mange risikerer at få det skidt og mistrives. Derfor har børn og unge brug for at få udvidet kassen, siger Anders Koefoed. 

Men ansvaret for at ændre idealerne ligger ikke hos de unge selv, understreger han. At vores samfund har et snævert kropsideal er nemlig ikke et individuelt problem; det er et strukturelt problem.  

“Slaget om de urealistiske kropsidealer skal tages på et strukturelt plan og skal ikke lægges over på børn og unge. Det vil sige, at organisationer som os og fagfolk skal skabe et rum for at tale om stress, præstationsangst og kropsidealer for at mindske mistrivsel.” 

I 2024 handlede 1.157 samtaler på BørneTelefonen og HØRT om ’kroppens udvikling og/eller udseende’. 

Anders Kofoed
Anders Koefoed, Ungefaglig Konsulent hos Børns Vilkår. Foto: Børns Vilkår

Anders Koefoed findes virkelig - det gør kvinden længere nede ikke.

Den redigerede virkelighed er blevet den nye normal

Et sted hvor dette slag allerede udspiller sig, er på sociale medier. Her er den redigerede virkelighed, blevet den nye normal.   

I interviewundersøgelser og på BørneTelefonen og HØRT beskriver mange børn og unge et ønske om at se ud på en bestemt måde. Selv når de ved, at billederne ikke er ægte, eller at de kroppe, de ser på, har været udsat for kirurgi. De jagter stadig det uopnåelige, fortæller Anders Koefoed:

“Vi lever i dag i et accelerations-samfund, hvor præstation og perfekthed er blevet den nye normal. Og de urealistiske kropsidealer er ligesom den fysiske manifestation af den her tendens. Kroppen bliver en målestok for ens værdi.”

“Så hvis vi vil forstå og måske endda løse unges mistrivsel, så må vi hjælpe med at aflaste dem fra det uopnåelige, fra perfekthedskulturen og så lære dem, at det uperfekte også er værdifuldt.”

Billedet herunder er eksempelvis skabt med AI. Et eksempel på et forkert idealbillede, da modellen ikke findes. Artiklen fortsætter under billedet.

En AI generet person med langt mørkt hår poserer mod en lyserød baggrund. De har blank hud, fremhævede kindben, naturlig makeup, og deres hånd hviler blidt på deres kind. Deres udtryk er roligt og selvsikkert.

AI generet billede fra Adobe Stock

Nøgne ‘pærfekte’ kroppe

Muskelsvindfonden kæmper for at ændre synet på det perfekte kropsideal, da mennesker med handicap netop ikke passer ind i det snævre kropsideal, som især findes på sociale medier. Derfor har den skabt Pærfekt med ‘æ’.  Læs mere om ‘Pærfekt’ på Pærfekts hjemmeside.

Med croquis modeller tager foreningen rundt med Pærfekt Croquis på ungdomsuddannelser og tager en samtale med unge om, hvordan kroppen også kan se ud, fortæller formand i Muskelsvindfonden: 

“Vi ønsker at gå i dialog med unge om, hvad det vil sige at være et rigtigt menneske. Et menneske med fejl, rynker, deller og alt det andet uperfekte, som hører med. Vi tager derfor rundt på ungdomsuddannelser for at vise dem et andet billede end det, som de ser på sociale medier, fortæller Simon Toftgaard Jespersen, formand i Muskelsvindfonden.  

Børn skal kunne se sig selv og møde mangfoldighed i skolens materialer

Børns Vilkår er opmærksomme på, at kampen burde starte i en ung alder, da ens selvbillede dannes tidligt.  Derfor anbefaler organisationen, at vi som samfund, udover at skabe samtalerum med unge, også ser på undervisningsmaterialet og fællesskaberne i skolerne. 

Du kan læse Børns Vilkårs anbefalinger i faktaboksene herunder 

Hvad kan politikere, skoler, influencere og medier gøre?

  1. Skoler, fritidsinstitutioner og ungdomsuddannelser skal arbejde for at fremme rummelige og inkluderende fællesskaber, hvor krop og udseende ikke er afgørende for børn og unges deltagelsesmuligheder.
  2. Et bredt og mangfoldigt kropsbillede skal afspejles i grundskolens undervisningsmateriale.
  3. Markedsføringsloven skal reguleres, så influencere i højere grad tager ansvar for den indflydelse, de har på børn og unge.’
  4. Der skal indføres en tydelig mærkningsordning, så man som forbruger ikke er i tvivl, hvis influenceres indhold er retoucheret eller photoshoppet. Det skal ikke være tilladt for influencere at markedsføre kosmetiske indgreb.’
  5. Børn og unge skal undervises i, hvordan digitale platforme, forretningsmodeller og influencere bidrager til at skabe snævre kropsbilleder’, og de skal klædes på til at kunne forstå og forholde sig kritisk og kreativt til de snævre normer for kroppen, de møder på digitale platforme og andre steder i deres hverdag 

Hvad kan vi gøre?

  1. Skab rum for, at børn og unge kan tale med fortrolige voksne om krop og trivsel
  2. Det er vigtigt, at alle voksne omkring børn og unge bidrager til et mangfoldigt syn på kroppen ved at være opmærksom på deres egen adfærd samt den betydning, det kan have for børn og unge.
  3. Det er vigtigt, at børn og unge er klædt på til at kunne forstå og forholde sig kritisk og kreativt til de snævre normer for kroppen, de møder på digitale platforme og andre steder i deres hverdag.
  4. Det er vigtigt, at børn og unge er klædt på til at være opmærksomme på snævre normer, og hvordan de selv undgår at understøtte dem ved at deltage i udskamning, mobning og billeddeling, hvor kroppe bliver udstillet som ’rigtige’ eller ’forkerte’, som ’perfekte’ eller ’uperfekte’.

Hvorfor ‘Pærfekt’?

Under temaet ‘Pærfekt’ sætter vi fokus på kropsidealer og perfekthedskultur i en række artikler og podcast på Pærspektiv.

Det gør vi for at starte en samtale om, at fejl, deller og rynker er en vigtig del af livet.

Vil du vide mere om Muskelsvindfondens koncept ‘Pærfekt’? Besøg deres hjemmeside her.

Se vores explainers

Explainer: Hvad er Pærfekt?
Explainer: Hvad er Pærfekt?
Uge Sex: Kropskontrol
Uge Sex: Kropskontrol
Camilla Hakala, støttemodtager
Camilla Hakala, støttemodtager
Explainer: Fra celle til pille
Explainer: Fra celle til pille
Lasse Knudsen, støttemodtager
Lasse Knudsen, støttemodtager
Følg Generation 0 serien
Følg Generation 0 serien
Fodboldfansenes ekkokammer
Fodboldfansenes ekkokammer
Mødregruppens ekkokammer
Mødregruppens ekkokammer
Maga’ernes ekkokammer
Maga’ernes ekkokammer
Crossfitternes ekkokammer
Crossfitternes ekkokammer

Del din mening

Skriv et svar

Explainer: Hvad er Pærfekt? Uge Sex: Kropskontrol Camilla Hakala, støttemodtager Explainer: Fra celle til pille Lasse Knudsen, støttemodtager Følg Generation 0 serien Fodboldfansenes ekkokammer Mødregruppens ekkokammer Maga’ernes ekkokammer Crossfitternes ekkokammer

Ingen resultater